Verbonden partij
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 1 en 2
Bestuurlijk domein en Sociaal domein
Naam
1. Veiligheidsregio Kennemerland / www.vrk.nl
Vestigingsplaats
Haarlem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk,
Bloemendaal,
Haarlem,
Haarlemmerliede en Spaarnwoude,
Haarlemmermeer,
Heemskerk,
Heemstede,
Uitgeest,
Velsen en
ZandvoortBestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester mw. A.E.H. Baltus (AB) en
wethouder dhr. C.M. Beentjes (DB)Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg:
- Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de meldkamerfunctie.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Het zorgdragen voor de bescherming van de inwoners tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
Beleidsvoornemens 2018-2021
De activiteiten en beleidsvoornemens van de Veiligheidsregio liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot crisisbeheersing/rampenbestrijding van de gemeente.
In 2018 zal een nieuw risicoprofiel opgesteld worden, op basis waarvan in 2019 er een nieuw regionaal beleidsplan crisisbeheersing opgesteld zal worden. Tenslotte zal in 2018 een nieuw regionaal dekkingsplan aan de deelnemende raden worden aangeboden.
Met name op het eerste document heeft de raad via het formuleren van een zienswijze invloed.(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Heemskerk is onveranderd.
Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen*
1.847
1.798
1.798
1.798
1.798
Vreemd vermogen*
38.441
41.793
39.538
38.888
36.381
Resultaat*
76
-53
109
104
Welke financiële bijdrage levert de gemeente*
2.662
2.759
2759
2.759
2.759
Toelichting financiële gegevens
* bedragen x € 1.000
De bijdrage aan de VRK is opgebouwd uit de componenten Brandweerzorg, Publieke gezondheidszorg, GHOR, Multidisciplinaire samenwerking (veiligheidsbureau)en veiligheidshuis.Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie de begroting VRK 2018; pagina's 51 en 52. Dit geeft een compleet overzicht van de gedetecteerde risico's en de maatregelen die daar tegenover staan.
Na langdurig bestuurlijk beraad heeft de VRK besloten een weerstandsratio van 0,7 te hanteren. Dit betekent dat de VRK beperkt risico's kan opvangen en de deelnemende gemeenten mede risicodragend zijn.Verbonden partij
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer
Programma 2
Sociaal domein
Naam
2. Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/De Buitenlanden (BTL)
www.alkmaarder- en uitgeestermeer.nlVestigingsplaats
Uitgeest
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten:
Alkmaar,
Beverwijk,
Castricum,
Heemskerk,
Heiloo,
Uitgeest en
ZaanstadBestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Het Recreatieschap zet zich in voor:
- Het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden.
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden (BTL).
De doelstelling kan worden samengevat als “duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, gericht op oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio”.
Vanaf 2008 is de gemeenschappelijke regeling RAUM uitgebreid met de nieuwe recreatiegebieden De Buitenlanden en de Omzoom, welke in het kader van het Strategisch Groenproject IJmond tot Zaanstad zouden worden aangelegd. Door het wegvallen van een deel van de rijksgelden voor de ontwikkeling van dit gebied wordt dit nu slechts voor een deel aangelegd. De nadruk ligt daarbij op recreatieve verbindingen (IJ-Z)Visie op de verbonden partij
Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte in alle wijken met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen en het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden (BTL).
Beleidsvoornemens 2018-2021
Recreatieschap:
Het Recreatieschap draagt zorg voor het behoud van de openheid van het natuurhistorische karakter en de ontwikkeling van het gebied. Het RAUM wil zich namelijk beter profileren als watersporthart van de regio. Het recreatieschap wordt uitgebreid met nieuwe groengebieden in het gebied tussen Zaanstad, Heemskerk en Beverwijk. De activiteiten en beleidsvoornemens van het RAUM liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot recreatie van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe wandel- en vaarroutes en fietsverbindingen tussen de recreatiegebieden. Vanaf 2017 is de participantenbijdrage voor het RAUM, exclusief De Buitenlanden, jaarlijks en gedurende vijf jaar verhoogd met 2,5 % in verband met het tekort voor groot onderhoud en vervangingsinvesteringen.
De Buitenlanden:
Het Recreatieschap is in 2017 gestart met een participatietraject in samenwerking met betrokken partijen zoals bewoners en regiogemeenten om nieuwe doelen te formuleren betreffende de inrichting en programmering van recreatiegebied de Buitenlanden. In afstemming met de raad van Beverwijk zal de verdere ontwikkeling van het recreatiegebied en de bijbehorende beleidskaders vorm worden geven.(Wijziging) belang
N.v.t.
Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen-alg. reserve
45.392
45.392
45.392
p.m.
p.m.
Eigen vermogen-alg. reserve Y-Z ( de Buitenlanden)
Bestemmingsreserve*592.174
**701.916
p.m.
p.m.
p.m.
Vervangingsinvesteringen
748.556
818.902
p.m.
p.m.
p.m.
Vreemd vermogen
0
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Resultaat Raum en Buitenlanden
Resultaat Raum-100.747
70.346
72.138
74.049
76.155
Resultaat Buitenlanden
173.743
189.081
190.311
191.548
192.792
Welke financiële bijdrage levert de gemeente (RAUM en De Buitenlanden)
29.333
11.826
30.881
11.90331.859
11.98032.868
12.05833.909
12.136Toelichting financiële gegevens
*Het verschil wordt veroorzaakt door actualisatie van de reserve als gevolg van de Jaarrekening 2016 met +
€ 28.450,82. Daarnaast is er een lagere toevoeging van -
€ 7.473,00 en een lagere onttrekking onttrekking van +
€ 14.560,00 volgend uit een begrotingswijziging 2017 de Buitenlanden. Dit levert een uiteindelijke mutatie op van +
€ 35.537,82.
**De verhoging t.o.v. 2017 met € 109.742 wordt veroorzaakt door het storten van het saldo de Buitenlanden begroting 2018, € 189.081, vermindert met 25% van de participantenbijdrage van € 79.339,25. Deze 25% wordt jaarlijks gestort in de bestemmingsreserve.Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Het AB kan indien nodig de bestemming van een reserve wijzigen zodat de weerstandscapaciteit kan worden vergroot (en overige te treffen maatregelen) zoals het verhogen van de participantenbijdrage.
Verbonden partij
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma 2
Sociaal domein
Naam
3. Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Vestigingsplaats
Haarlem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (een gemeenschappelijk orgaan niet zijnde een openbaar lichaam c.q. geen rechtspersoon)
Deelnemende partijen
Gemeenten:
Beverwijk,
Bloemendaal,
Haarlem,
Haarlemmerliede en
Spaarnwoude,
Heemskerk,
Heemstede,
Velsen en
ZandvoortBestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in de regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens 2018-2021
In 2018 zal onverminderd uitvoering worden gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d. waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
(Wijziging) belang
In 2019 zal de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude naar verwachting uittreden.
De uittreding van Haarlemmerliede en Spaarnwoude leidt tot een overcapaciteit personeelsformatie, wat mogelijk extra kosten voor de achterblijvende gemeenten oplevert.Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente*
20.000
20.000
20.000
20.000
Toelichting financiële gegevens
* Voor perceel 1 is de jaarlijkse bijdrage opgenomen in artikel 24 van Gemeenschappelijke Regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten Regio West-Kennemerland (perceel 1 omvat taken op het gebied van de administratie en registratie). Dit bedrag is verwerkt in bovenstaande tabel.
De jaren 2014 en 2015 geven de werkelijk bijdrage; vanaf 2016 zijn de bijdragen geraamd.
Voor de uitvoering van perceel 3 (kwalificatieplicht) ontvangt de gemeente jaarlijks een bedrag van ca. € 30.000 van de centrumgemeente Haarlem op basis van artikel 26 van bovengenoemde GR. Per jaar wordt door het GR bestuur, op basis van de door het Rijk beschikbare gestelde budgetten, de uitvoering nader vastgesteld.Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Verbonden partij
IJmond Werkt!
Programma 2
Sociaal domein
Naam
4. IJmond Werkt! www.IJmondwerkt.com
Vestigingsplaats
Beverwijk
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten:
Beverwijk,
Heemskerk,
Uitgeest,
VelsenBestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder mw. A. van Dijk en
Wethouder C.M. BeentjesBehartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de Participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJW verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmondWerkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk.
Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vastgesteld.Deze notitie en het nog uit te werken werkplan vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten.(Wijziging) belang
25,651%
Uitgeest is voornemens om per 1 januari 2018 uit de GR te treden, Dit heeft gevolg voor het belang van de overige gemeenten.Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen
4.254.379
4.024.379
3.959.379
3.894.379
3.829.379
Vreemd vermogen
2.302.629
2.262.360
2.262.000
2.262.000
2.262.000
Resultaat
-65.000
-230.000
-65.000
-65.000
-65.000
Welke financiële bijdrage levert de gemeente
4.867.058
(100% re-integratie
budget)4.202.137
(90% re-integratie
budget)4.059.295
(90% re-integratiebudget)
3.898.460
(90% re-integratiebudget)
3.919.593
(90% re-integratiebudget)
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarstukken 2016, Primaire begroting 2018 en Meerjarenraming 2019 t/m 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling IJmond Werkt!
Het betreft hier een initiële begroting op hoofdlijnen. In het najaar 2017 is een gewijzigde Primaire begroting 2018 en een Meerjarenraming 2019-2022 opgesteld die de kaders van de nieuwe Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 volledig meeneemt en onderbouwt met een werkplan.
De financiële bijdrage bestaat uit het P-deel van het Participatiewet. Deze bijdrage gaat één op één over naar IJmond Werkt! Vanaf 2018 ontvangt IJmond Werkt! 90% van het budget. IJmond Werkt! blijft het Wsw-budget naar rato ontvangen.
Het betreft de budgetten zoals opgenomen in de Decembercirculaire 2016. Hierop zijn de Primaire begroting 2018 en de Meerjarenraming 2019 t/m 2022 van IJmond Werkt! gebaseerd.Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De mogelijke kortingen op de WSW-budget.
Mogelijk tekort op het re-integratiebudget.
Verminderde LIV subsidie.
Teruglopende inkomsten uit activiteiten.
De Algemene reserve per 31-12-2016 was € 500.000. Afgesproken is dat de Algemene reserve nooit boven dit bedrag uitkomt; het meerdere wordt aan de deelnemers aan IJmond Werkt! uitbetaald.Verbonden partij
Omgevingsdienst IJmond
Programma 3
Fysiek domein
Naam
5. Omgevingsdienst IJmond/www.odijmond.nl
Vestigingsplaats
Beverwijk
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten:
Beverwijk,
Heemskerk,
Uitgeest,
Velsen,
Haarlem,
Purmerend,
Beemster en vanaf 2017 Bloemendaal,
Edam-Volendam,
Heemstede,
Landsmeer,
Oostzaan, Wormerland en
Zandvoort alsmede de
provincie Noord-Holland.Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder F.J.A. Frowijn
Behartigd openbaar belang
De Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. Per 1 januari 2016 voert de Omgevingsdienst ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit in mandaat van de provincie.
Visie op de verbonden partij
Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. In het Milieubeleidsplan 2014-2018 van de gemeente is duurzaamheid in drie thema’s onderverdeeld: Een beter klimaat, samen met inwoners en bedrijven en gemeente als voorbeeld. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.
Beleidsvoornemens 2018-2021
De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Omdat per 1 januari 2018 het vigerende milieubeleidsplan afloopt zal in 2017 een nieuw milieubeleidsplan worden opgesteld. Per 1 mei 2017 zijn de gemeenten die de milieutaken door de Omgevingsdienst laten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst, toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond voor wat betreft het basistakenpakket.
(Wijziging) belang
Het Heemskerks belang in de Omgevingsdienst bedraagt 10,5 % op basis van de verdeelsleutel 2017-2018.
Financiële gegevens *)
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen
532
483
448
427
405
Vreemd vermogen
10.000
9.000
8.000
8.000
8.000
Resultaat
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente
442
457
465
470
479
Toelichting financiële gegevens
*) Bedragen x € 1.000
- De bijdragen per gemeente zijn gebaseerd op basis van de verdeelsleutel 2017-2018. Gemeente Haarlem en provincie Noord-Holland dragen vanaf 1 januari 2017 bij via de verdeelsleutel. En de provincie Noord-Holland vanaf 1 januari 2019 eveneens voor de plustaken bodem.
- De effecten van de Wabo-decentralisatie zijn verwerkt in de bijdragen van de deelnemers.
- De bedragen zijn exclusief looncompensatie.
Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Zie de paragraaf in de Begroting 2017 ODIJ. Er vindt een risico-inventarisatie plaats en er is voldoende weerstandsvermogen.
Verbonden partij
Afvalschap IJmond-Zaanstreek en NV HVC
Programma 3
Fysiek domein
Naam
6. Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en NV HVC)
Vestigingsplaats
Zaanstad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten:
Beverwijk,
Heemskerk,
Velsen en
ZaanstadBestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. F.J.A. Frowijn en Mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en milieuhygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC; het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC. Het AIJZ levert samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West- Friesland (CAW) een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC. De HVC verwerkt het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.Visie op de verbonden partij
Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- verwerking aanbiedt aan HVC.
Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale NH (HVC). Het AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt €45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening ultimo 2016 bedroeg ultimo 2016 € 600 mln
Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage)overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.Beleidsvoornemens 2018-2021
De activiteiten en beleidsvoornemens van het AIJZ liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot afvalverwijdering van de gemeente Heemskerk.
De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling naar een meer samenhangend, efficiënt en duurzaam afvalbeheer.(Wijziging) belang
Het AIJZ vertegenwoordigt de gemeente Heemskerk als formele aandeelhouder in HVC. Dit blijft onveranderd ten opzichte van voorgaande jaren.
Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen AYZ
43.000
43.000
43.000
43.000
43.000
Vreemd vermogen AYZ
0
0
0
0
0
Resultaat AYZ
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente aan de AIJZ,
resp. HVC1.181,25
1.181,25
1.181,25
1.181,25
1.181,25
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarrekening 2016 en de Begroting 2018 van het Afvalschap IJmond-Zaanstreek d.d. april 2017. Het AIJZ kent een financieel belang. Dit belang bedraagt € 24.043. Het uit de aandelen verbonden stemrecht maakt dat er tevens een bestuurlijk belang is.
Per 31 december 2016 is de stand van de gegarandeerdeleningen door de aandeelhouders A € 598.528.000. Op grond van art. 9 van de Ballotage-overeenkomst staat AIJZ (namens de deelnemende gemeenten) garant voor een bedrag van € 108.632.832 (circa 18,15% van het totale bedrag). Met betrekking tot 2016 zal door HVC aan AIJZ-gemeenten een garantstellingsprovisie uitgekeerd worden van 1% van het totale bedrag aan de openstaande gegarandeerde leningen, waar AIJZ als aandeelhouder A voor garant staat. Dit bedrag van € 1.086.328,32 wordt conform de onderverdeling (in % binnen AIJZ, voor Heemskerk € 135.791) rechtstreeks aan de betrokken gemeenten uitbetaald.
In de algemene aandeelhoudersvergadering van december 2015 is het dividendbeleid aangepast, inhoudende dat m.i.v. 2015 alle nettoresultaten van HVC aan het eigen vermogen worden toegevoegd. Dit besluit geldt in ieder geval tot 2020.Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
- Niet van toepassing. De Algemene reserve/beschikbare weer standscapaciteit wordt van voldoende omvang geacht gelet op de aard en de omvang van de werkzaamheden binnen AYZ.
- Er volgt nog een nadere uitwerking van de aanbevelingen van de rekenkamercie (eind 2014) over de constructie HVC-GR AYZ gemeenten. De uitwerking van deze opdracht wordt in het 4 e kwartaal 2017 in Zaanstad behandeld en in GR AIJZ verband naar verwachting het 1 e kwartaal 2018.
Verbonden partij
ReinUnie
Programma 3
Fysiek domein
Naam
7. ReinUnie
Vestigingsplaats
Heemskerk
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. F.J.A. Frowijn en
mevr. A. van DijkBehartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid en ca. 1.250 ondergrondse afvalcontainers) voor de afvalinzameling met NV HVC.Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpunt bepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging.
Visie op de verbonden partij
Het beheren van deze huur, financiering en andere overeen- komsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft op het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Nadat het eigendom van alle ondergrondse containers tussen HVC-GR ReinUnie en de gemeenten in 2017 is geharmoniseerd wordt in 2018 met de deelnemers van deze GR de noodzaak/wenselijkheid tot voortzetting/opheffing besproken.
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Heemskerk is onveranderd ca. 25%.
Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen
39.723
16.223
Vreemd vermogen
4.255.968
4.066.959
Resultaat
-23.500
-16.200
Welke financiële bijdrage levert de gemeente
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Bronnen:
Jaarrekening 2016 en Begroting 2018 d.d. 23 maart 2017.
De jaarlijkse lasten worden gedekt uit het beschikbare spaartegoed (het vermogen) van de ReinUnie. De regeling wordt uitgekleed en loopt door tot opheffing ReinUnie.Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Het eigen vermogen van de ReinUnie is dusdanig uitgeput, dat de regeling na 2018 een financiële bijdrage vanuit de deelnemende gemeenten nodig heeft om te blijven bestaan. Het ligt echter in de bedoeling de regeling in 2018 op te heffen.
Verbonden partij
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder
Programma 3
Fysiek domein
Naam
8. Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
Vestigingsplaats
Beverwijk
Rechtsvorm
Commanditaire en
Besloten vennootschapDeelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. F.J.A. Frowijn
Behartigd openbaar belang
“Unieke samenwerking gemeenten”
De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld teneinde een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.Visie op de verbonden partij
Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die de plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens 2018-2021
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben een gezamenlijk Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de daartoe opgerichte GEM samen met marktpartijen aan de ontwikkeling en realisatie van de Broekpolder. De voor de ontwikkeling in 1999 aangegane Samenwerkingsovereenkomst eindigde per 31 maart 2014. Per diezelfde datum is de Afwikkelingsovereenkomst Broekpolder aangegaan die voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling van de per die datum nog niet uitgegeven kavels. Deze overeenkomst eindigt op 1 oktober 2019. Zo spoedig mogelijk daarna wordt de GEM CV geliquideerd. De gemeente Heemskerk bezit aandelen van de GEM Broekpolder.
(Wijziging) belang
Per 1 april 2014 bedraagt het financiële belang (de inbreng)
€ 204.200. Er wordt geen vergoeding meer verstrekt aan de participanten voor hun inbreng.Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente
0
0
0
Toelichting financiële gegevens
Voor deze verbonden partij zijn geen jaarbegrotingen opgesteld. Er is geen financieel risico.
Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing.
Verbonden partij
Grondexploitatiemaatschappij CV Tweede Fase Heemskerk
Programma 3
Fysiek domein
Naam
9. Grondexploitatiemaatschappij CV Tweede Fase Heemskerk
Vestigingsplaats
Heemskerk
Rechtsvorm
CV Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Heemskerk en
WOONopMAATBestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. F.J.A. Frowijn
Behartigd openbaar belang
De gemeente Heemskerk en stichting WOONopMAAT hebben hun krachten gebundeld teneinde acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd. Deze herontwikkeling wordt ook wel aangeduid als de Tweede Tranche Herstructurering (TTH).
Visie op de verbonden partij
De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van een grondexploitatiemaatschappij CV (GEM). De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het bouwrijp en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend drie BV's, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en WOONopMAAT BV.
Beleidsvoornemens 2018-2021
In 2010 is de Tweede Tranche Herstructurering gestart. In 2013 zijn de projectlocaties De Velst en de Debora Bakelaan en in 2015 is het project Coornhertstraat ontvlochten uit de Tweede Tranche Herstructurering, waarna nog acht locaties resteren. Van de resterende acht locaties zijn er zeven gereed. De laatste locatie, de Simon van Haerlemstraat, is in ontwikkeling. Naar verwachting vindt afronding plaats in 2019.
(Wijziging) belang
Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, WOONopMAAT BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede Fase.
Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen
NB
NB
NB
Vreemd vermogen
NB
NB
NB
Resultaat
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente
0
0
P.M.
Toelichting financiële gegevens
Voor deze verbonden partij worden geen jaarbegrotingen opgesteld. Nu er nog maar één exploitatie actief is en de grondopbrengsten bekend zijn, is duidelijk dat er niet meer gesproken hoeft te worden van een financieel risico. De voorziening waar een eventueel tekort uit gedekt zou moeten worden is om deze reden ook bij de Jaarrekening 2016 opgeheven.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Eventuele gevolgen van risico's binnen de TTH passen binnen de grondexploitatie TTH en er zijn derhalve geen aanvullende risico's voor de gemeente.
Verbonden partij
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Naam
10. NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, twaalf provincies en een Hoogheemraadschap. Gemeente Heemskerk bezit 7.772 aandelen (à € 2,50). Het totale gestorte aandelenpakket bedraagt € 139.226.800.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeente Heemskerk is aandeelhouder.
Behartigd openbaar belang
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De gemeente Heemskerk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil de gemeente het aandelenbezit in de BNG behouden.
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 19.305. Dat is tevens het risicobedrag.
Financiële gegevens
2017
2018
2019
2020
2021
Eigen vermogen*
NB
NB
NB
NB
Vreemd vermogen*
NB
NB
NB
NB
Resultaat*
NB
NB
NB
NB
Welke financiële bijdrage levert de gemeente
0
0
0
0
Toelichting financiële gegevens
*Cijfers x 1 miljoen informatie beschikbaar op basis van vastgestelde jaarrekeningen.
Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing; de BNG hanteert een risicobeheersysteem en is sprake van een laag risiconiveau.