Wat willen we bereiken?
- Bieden van een zowel objectief als subjectief (sociaal) veilige woon-, leef-, werk- en uitgaansomgeving aan de inwoners van de gemeente Heemskerk.
- Bestrijden van de gevolgen van een ramp of crisis en daarbij goed zorgen voor de bevolking, waarbij zelfredzaamheid leidend is.
- Een voor iedereen toegankelijke, aantrekkelijke en veilige leefomgeving mede door te vergunnen in overeenstemming met de regelgeving, toe te zien op een juiste uitvoering en te handhaven daar waar in afwijking van de regelgeving wordt gehandeld.
- Een veilig verloop van evenementen in Heemskerk.
Lasten, baten en saldo
bedragen × € 1.000
Context en achtergronden
Veiligheid
Veiligheid is een kerntaak van de overheid.
Landelijk zijn er vijf veiligheidsvelden benoemd waar in Heemskerk ook mee gewerkt wordt:
- Een veilige woon -en leefomgeving: dit heeft betrekking op de alledaagse woon- en leefomgeving van bewoners ofwel de veiligheid en leefbaarheid in de wijk, buurt, straat en tussen buren onderling.
- Bedrijvigheid en veiligheid: dit heeft betrekking op aantastingen van de veiligheid rond recreatieve en economische voorzieningen zoals winkelcentra, bedrijventerreinen en uitgaansmogelijkheden.
- Jeugd en veiligheid: dit heeft betrekking op de gebruikelijke veiligheidsthema’s in relatie tot jeugd: overlast gevende jeugd, criminele jeugd/individuele probleemjongeren, alcohol en drugs en veilig in en om de school (VIOS). Onderzocht wordt of de aanpak van jeugdoverlast kan worden geïntensiveerd door de inzet van Jeugd-BOA's.
- Fysieke veiligheid: dit heeft betrekking op de echte fysieke veiligheidsthema’s, zoals verkeersveiligheid, brandveiligheid, externe veiligheid en rampenbestrijding en crisisbeheersing. Op het gebied van fysieke veiligheid heeft de Veiligheidsregio Kennemerland een belangrijke rol. Zij zijn verantwoordelijk voor de brandweerzorg, crisisbeheersing en spelen een prominente rol in de evenementenveiligheid in de gemeente Heemskerk.
- Integriteit en veiligheid: dit heeft betrekking op verschijnselen die inbreuk vormen op de maatschappelijke integriteit c.q. op belangrijke regels en andere afspraken in het kader van de veiligheid en stabiliteit van onze samenleving.
Vergunnen en handhaven
Vergunnen en handhaven geschiedt op het gebied van ruimtelijke ordening, bouwregels, openbare orde en veiligheid. Vergunningsaanvragen worden getoetst, op de uitvoering wordt toezicht gehouden en in geval van afwijking wordt gehandhaafd. Kaders zijn neergelegd in onder meer de bestemmingsplannen, het Bouwbesluit, de Algemene plaatselijke verordening en de Drank- en horecawet.
Op grond van de nieuwe Wet Vergunning toezicht en handhaving (2016) wordt door de provinciaal toezichthouder toegezien op diverse kwaliteitscriteria ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Verder wordt op landelijk niveau gesproken over privatisering van het toezicht op de bouw.
Wat gaan we ervoor doen?
Veiligheid en crisisbeheersing
In 2018 wordt het Deelplan Bevolkingszorg geactualiseerd. In dit deelplan worden de processen waar de gemeente verantwoordelijk voor is beschreven. Op basis van nieuwe inzichten, oefeningen en werkelijke inzetten wordt het deelplan verder verfijnd en aangepast aan de realiteit.
Ook in 2018 wordt er een nieuw risicoprofiel opgesteld voor de regio Kennemerland en kan de gemeente Heemskerk meebepalen welke risico's aandacht krijgen en worden doorvertaald naar het Beleidsplan Crisisbeheersing dat in 2019 wordt opgesteld.
Tevens wordt het regionaal Beleidsplan Evenementenveiligheid in 2018 geactualiseerd. Hierbij worden de aanbevelingen van inspectie over evenementenveiligheid nadrukkelijk meegenomen en wordt de multidisciplinaire advisering verbeterd.
Veilig Thuis
Per 1 januari 2016 is binnen IJmond, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer de Stichting Veilig Thuis opgericht. Dit is een samenvoeging van het voormalig advies- en meldpunt huiselijk geweld en het meldpunt kindermishandeling. Zowel slachtoffers als daders en omstanders kunnen hier terecht voor deskundige hulp en advies. Veilig thuis heeft op basis van aanbevelingen van de inspecties Jeugdzorg en Gezondheidszorg een verbeterplan opgesteld wat volop in uitvoering is. Veilig Thuis wordt de komende jaren verder ontwikkeld.
Jeugdveiligheid
Het werkproces van het Handboek Jeugdoverlast wordt verder verankerd met de ketenpartners. Aansluitend wordt onderzocht of de inzet van jeugdboa’s de verwachtte toegevoegde waarde heeft en de jeugd-BOA een plaats kan krijgen in dit proces.
Vergunningen
Op lokaal niveau wordt in 2018 het vergunningsproces verder uitgelijnd en zal de veiligheid middels een risicoanalyse en een veiligheidsplan voor elk evenement verder worden gewaarborgd.
Verbonden partij: Veiligheids Regio Kennemerland (VRK)
De taken rondom Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg zijn overgedragen aan het bestuur van de Veiligheidsregio Kennemerland.
Effect- en prestatie indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. Verwijzigingen Halt (aantal per 10.000 jongeren) | 120 | 103,5 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
2. Harde kern jongeren (aantal per 10.000 inwoners) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
3. Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) | 1,8 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1 | 1 | 1 |
4. Geweldmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) | 3,2 | 3,1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
5. Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners) | 4,1 | 3,1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
6. Gemeten overlast en onveiligheidsindex (waarde 0-50) | nnb | 30,9 | 28,9 | 28,9 | 28,9 | 28,9 | 28,9 |
7. Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte, aantal per 1.000 inwoners) | 5,6 | 5,2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Toelichting
Nr. 2 | Harde kern jongeren. Laatst bekende cijfer van 2014 was 0,8. |
Bronnen
1 | Bureau Halt |
2 | Korps landelijke politiediensten (KLPD) |
3 - 7 | CBS |
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel | |||
---|---|---|---|---|---|
In- en externe beleidsontwikkelingen kunnen voor een 'waterbedeffect' zorgen waardoor meer criminaliteit en overlast plaatsvindt met daardoor meer kosten ter bestrijding ervan. | Financieel: | De landelijke en regionale ontwikkelingen op de voet blijven volgen en hier accuraat beleidsmatig op inspelen. | |||
Minder goed voorbereid zijn op crisis en rampen door afnemende aandacht voor opleiden en oefenen. | Financieel: Imago |
| |||
De werkelijke legesopbrengsten zijn minder dan begroot. | Financieel: | Er wordt gewerkt met een reële inkomst aan basisleges (kern van kleine aanvragen niet zijnde omvangrijke projecten). Projecten zullen indien dit aan de orde is, in de tussentijdse rapportages worden bijgesteld. | |||
Het omvormen van de bluswatervoorziening van een stelsel van brandkranen op de waterleiding naar bluswatervoertuigen heeft een grote impact op de bedrijfsvoering en grote financiële consequenties. | Financieel: | Geen |
Dit kost het
Bedragen × € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.319 | 4.022 | 3.940 | 3.977 | 4.008 | 4.046 | |
Baten | 775 | 694 | 345 | 351 | 356 | 361 | |
Saldo | 4.544 | 3.329 | 3.595 | 3.626 | 3.652 | 3.684 |