Wat willen we bereiken?
- Alle jonge inwoners van Heemskerk groeien gezond en veilig op.
- Alle inwoners van Heemskerk tot en met 23 jaar verlaten het onderwijs met een startkwalificatie.
- Het zo actueel en optimaal mogelijk houden van onderwijskundige accommodaties zowel kwantitatief en kwalitatief.
Lasten, baten en saldo
bedragen × € 1.000
Context en achtergronden
Gespecialiseerde jeugdhulp
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor alle jeugdhulp. Het gaat hierbij om jeugdbescherming, jeugdreclassering, jeugd-GGZ, jeugd-VB (verstandelijke beperking), verslavingszorg voor jongeren, jeugd- en opvoedhulp, jeugdzorg in een gesloten instelling, pleegzorg en crisiszorg. De gemeente heeft als taak om meer preventief en dichtbij burgers ondersteuning te organiseren. Samen met aanbieders, met nieuwe contractafspraken en met proberen (pilots) wordt gewerkt aan het omvormen van specialistische voorzieningen naar algemene voorzieningen. Er wordt geïnvesteerd in preventie en vroegsignalering om erger te voorkomen. Bij de transformatie wordt op lokaal en regionaal niveau gewerkt, zowel binnen de IJmond als met Zuid-Kennemerland.
Toegang
Er is al veel veranderd en er moet nog veel gebeuren. In 2018 zal uitvoering worden gegeven aan het beleidsplan Jeugd 2018-2021. Dit beleidsplan omvat het hele spectrum van preventieve ondersteuning tot specialistische jeugdhulp. Op deze manier krijgen jeugdigen zo snel mogelijk passende ondersteuning. Daarnaast helpt dit de gemeentelijke taken op het gebied van jeugdhulp zoveel mogelijk binnen de beschikbare middelen uit te voeren. Per 1 januari 2018 zijn nieuwe contracten voor specialistische jeugdhulp afgesloten. Met nieuwe producten en een inzet op meer resultaat- verantwoording wordt een volgende stap gezet in de transformatie.
De gemeentelijke toegang tot de gespecialiseerde jeugdhulp is binnen de IJmondgemeenten ondergebracht bij het CJG IJmond. Daarnaast kunnen jongeren ook via huisarts, medisch specialist, jeugdarts, gecertificeerde instelling, rechter en Veilig Thuis toegang krijgen tot gespecialiseerde jeugdhulp. Met het investeren op registratie en samenwerking tussen partijen wordt de toegang de komende jaren verder ontwikkeld.
(Passend) onderwijs
Met onderwijs wordt een basis gelegd voor bestaanszekerheid, welvaart en welzijn. Het onderwijs in Heemskerk is voor iedereen toegankelijk. De school is een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar wordt geleerd en geoefend en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen.
De Wet passend onderwijs biedt een passende onderwijsplek voor ieder kind. De uitvoering ligt bij het onderwijs. Het is belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen (passend) onderwijs en (gespecialiseerde) jeugdhulp. Heemskerk werkt in dit kader samen met de gemeenten in de IJmond, de gemeenten Uitgeest en Castricum en de samenwerkingsverbanden voor primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast zet de gemeente zich ervoor in dat schooluitval wordt tegengegaan en dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen.
Onderwijshuisvesting
De zorgplicht van de gemeente voor de voorzieningen huisvesting onderwijs is vastgelegd in de Wet op het primair onderwijs (Wpo), de Wet op de expertisecentra (Wec) en de Wet op het voortgezet onderwijs (Wvo). In deze onderwijswetten is vastgelegd dat de gemeenteraad verplicht is een Verordening vast te stellen. Met het vaststellen van de verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs wordt rechtsongelijkheid tussen het openbaar en bijzonder onderwijs en ook tussen de bevoegde gezagsorganen van het basis, speciaal en voortgezet onderwijs onderling voorkomen. Met het vaststellen van de verordening wordt voldaan aan het uitgangspunt van de materiële gelijkstelling (artikel 23 Grondwet).
In het kader van de gemeentelijke zorgplicht verplichten de onderwijswetten de gemeenteraad in de regeling minimaal de volgende onderdelen op te nemen:
- Het bekostigen van de voorzieningen huisvesting onderwijs van de op het grondgebied van de gemeente gelegen scholen.
- Het vaststellen van de voorzieningen huisvesting onderwijs die door de bevoegde gezagsorganen kunnen worden aangevraagd.
- De plicht van het college om een bekostigingsplafond voor het bekostigen van de voorzieningen huisvesting onderwijs vast te stellen.
- Het vaststellen van procedures die zowel de gemeente als de bevoegde gezagsorganen moeten volgen.
- Het vaststellen van de wijze waarop prioriteiten worden gesteld als het bekostigingsplafond niet voldoende is om alle aangevraagde voorzieningen huisvesting onderwijs toe te kennen.
Wat gaan we ervoor doen?
Gespecialiseerde jeugdhulp
- Inzetten van benodigde jeugdhulp;
- Financieren van CJG IJmond ten behoeve van de toegang tot de jeugdhulp;
- Beheren van de contracten met jeugdhulpaanbieders;
- Uitvoering geven aan de beleidsnota Jeugd 2018-2021;
- Verder vormgeven aan de transformatieopgave door middel van het ontwikkelen van alternatief aanbod en preventie;
- Zorgen van continuïteit in het aanbod bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd;
- Bieden van integrale crisiszorg;
- Uitvoeren van de Beschermingstafel;
- Uitvoeren van cliëntervaringsonderzoeken;
- Monitoren van klachten bij alle aanbieders;
- Doorontwikkelen van de vrijwillige jeugdbescherming.
(Passend) onderwijs
- Voeren van op overeenstemming gericht overleg (OOGO) en het opstellen van een gezamenlijke werkagenda met de samenwerkingsverbanden onderwijs en de gemeenten;
- Continueren van leerlingenvervoer, inclusief indexeren;
- Subsidiëren van schoolbegeleiding, logopedische screening van alle vijfjarigen en jeugdmaatschappelijk werk;
- Uitvoeren van de leerplicht;
- Het voorkomen van voortijdig schoolverlaten;
- Organiseren uitstroomtafels;
- Uitvoering geven aan de Wet educatie en beroepsonderwijs, waaronder het inzetten van informele middelen WEB budget ten behoeve van het bestrijden van laaggeletterdheid;
- Uitvoeren van taalcursussen;
- Continueren van schakelklassen.
Onderwijshuisvesting
- Bekostigen van nieuwbouw, vervangende nieuwbouw en uitbreiding van onderwijsgebouwen;
- Eenmalig bekostigen van eerste inrichting en leermiddelen;
- Indexeren normbedragen Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs;
- Vaststellen nota Onderwijshuisvestingsbeleid primair en voortgezet onderwijs;
- Vaststellen Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs;
- Vaststellen geactualiseerde leerlingenprognose;
- Vaststellen Beleidsregel bekostiging gymnastiekruimte voor basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Verbonden partij: Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
In 2018 wordt onverminderd uitvoering gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d. waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Effect- en prestatie indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 0,18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 29,27 | 32,56 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
3. Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie, Vsv’ers (percentage deelnemers aan het VO en MBO-onderwijs) | nnb | nnb | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4. Achterstandsleerlingen (percentage 4 t/m 12-jarigen) | nnb | 12,4 | 12,4 | 12,4 | 12,4 | 12,4 | |
5. Jongeren met een delict voor de rechter (percentage 12 t/m 21-jarigen) | 1,20 | nnb | 1,71 | 1,71 | 1,72 | 1,71 | 1,71 |
6. Melding kindermishandeling (percentage) | 1,84 | nnb | 1,84 | 1,84 | 1,84 | 1,84 | 1,84 |
7. Jongeren met jeugdhulp (percentage van alle jongeren tot 18 jaar) | 7,9 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
8. Jongeren met jeugdbescherming (percentage van alle jongeren tot 18 jaar) | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
9. Jongeren met jeugdreclassering (percentage van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
10. Het oordeel van de cliënt over de ondersteuning van het CJG. | 7 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Toelichting
Nr. 1 | Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school. |
Nr. 2 | Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat geschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is. |
Nr. 3 | Het betreft het percentage van het totaal aantal leerlingen (12-23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. Op de website is voor het laatst het peiljaar 2014 bekend. Score voor Heemskerk is 1,8 ten opzichte van landelijk 2,0. |
Nr. 4 | Het betreft het percentage leerlingen (4-12 jaar) in het primair onderwijs dat kans heeft op een leerachterstand. Op de website is voor het laatst het peiljaar 2012 bekend. Score voor Heemskerk is 12,42 ten opzichte van landelijk 11,61. |
Nr. 5 | De laatste gegevens zijn over 2015. Score voor Heemskerk is 1,12 ten opzichte van 1,46 landelijk. |
Nr. 6 | Het betreft het percentage mishandelde kinderen tot 18 jaar dat bij de Bureaus Advies- en Meldpunt Kindermishandeling is gemeld. Laatst bekend is 2014. Score voor Heemskerk 1,54 ten opzichte van 0,70 landelijk. |
Nr. 7 | Met verder vormgeven transformatie wordt gestreefd naar afname van het aantal jongeren met maatwerk |
Nr. 10 | Cijfer is IJmondiaal. |
Bronnen
1-2 | Ingrado |
3 | Dienst uitvoering onderwijs |
5 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
6 - 9 | CBS - Beleidsinformatie Jeugd |
10 | Cliëntervaringsonderzoek CJG |
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel |
---|---|---|
Als gevolg van toenemende vraag kunnen er wachtlijsten voor 1e- en 2e-lijns jeugdhulp ontstaan. | Imago | Monitoren van vraag en efficiënt ketenbeheer. |
Open-einde karakter van de regeling jeugdhulp inclusief het risico dat de transformatie van maatwerk naar algemene voorzieningen onvoldoende gerealiseerd kan worden. | Financieel: | Intensieve monitoring/ budgetbewaking. Overleg met zorgverleners. |
Risico op incidenten binnen jeugdhulp. | Imago | Afspraken maken in contracten, toezicht houden door inspecties, houden aan protocollen. |
Schade en vernielingen aan schoolgebouwen als gevolg van vandalisme. | Financieel: | Treffen van maatregelen ter voorkoming van vandalisme. |
Dit kost het
Bedragen × € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 13.045 | 11.403 | 11.518 | 11.568 | 11.611 | 11.590 | |
Baten | 735 | 616 | 573 | 581 | 591 | 600 | |
Saldo | 12.310 | 10.786 | 10.945 | 10.987 | 11.020 | 10.990 |