Wat willen we bereiken?
- Een efficiënte, effectieve en kwalitatief goede dienstverlening aan burgers en bedrijven.
- Naast de gebruikelijke kanalen een meer digitale dienstverlening conform de IJmondiale strategische en landelijke agenda realiseren.
Lasten, baten en saldo
bedragen × € 1.000
Context en achtergronden
Digitalisering dienstverlening
De digitalisering in de maatschappij neemt een grote vlucht. Uiteraard gaat dit ook niet voorbij aan onze gemeente en haken we zoveel mogelijk bij deze ontwikkeling aan. Voor de dienstverlening betekent dit dat we, conform de raadsmotie bij vaststelling van de Informatievisie 2016-2020 (juni 2016), streven naar waar mogelijk en wenselijk alle gemeentelijke dienstverlening digitaal (plaats- en tijdsonafhankelijk) af te kunnen handelen.
Digitalisering van de dienstverlening is geen statisch project maar een voortdurend gebruikmaken van de mogelijkheden die er in den lande ontstaan. We hanteren daarbij de strategie van ‘slimme volger’. We volgen daarbij ook de zogenaamde Digitale Agenda 2020, een initiatief van de VNG en het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING).
De Digitale Agenda gaat niet over technologie, maar over de wijze waarop we informatie als grondstof gebruiken om als één transparante overheid middenin de participatie- en informatiesamenleving te kunnen staan. De Digitale agenda 2020 stimuleert samenwerking en de aansluiting op landelijke voorzieningen (zoals mijnoverheid.nl en de berichtenbox).
De werkzaamheden hebben een permanent karakter en worden per onderdeel projectmatig opgepakt. De benodigde middelen voor deze digitaliseringsslag van de dienstverlening zijn tot 2020 geraamd middels de Voorjaarsnota 2017.
Digitalisering is geen doel op zich, het gaat om dienstverlening en daar ligt dan ook de focus op.
Het digitale kanaal is ons voorkeurskanaal voor dienstverlening, maar nooit het enige kanaal.
Inwoners die niet digitaal kunnen of willen werken kunnen altijd tenminste terecht bij een ander, meer traditioneel kanaal.
Digitale aangifte burgerlijke stand
De ontwikkeling aangaande het digitaliseren van de burgerlijke stand producten betreffende geboorten, huwelijk en overlijden is nog in volle gang. Het onderdeel 'melding voorgenomen huwelijk partnerschapsregistratie' is volledig gedigitaliseerd. Het Burgerlijk Wetboek maakt het voor de burger mogelijk om zowel digitaal als persoonlijk aangifte te doen. Zodra voor de overige producten van de burgerlijke stand het technisch mogelijk is om digitale aangifte te doen wordt dat ingezet.
Basisregistratie personen (BRP)
In de BRP staan persoonsgegevens van inwoners in Nederland en van personen die zijn vertrokken naar het buitenland. Overheidsinstanties krijgen slechts die gegevens die benodigd zijn voor de uitvoering van hun taken. De uitwisseling van gegevens heeft veel voordelen voor overheden en voor burgers:
- ·Het is niet langer noodzakelijk dat burgers steeds weer dezelfde gegevens doorgeven.
- ·Snellere dienstverlening.
- ·Reductie van de foutenkans.
- ·Minder misbruik van collectieve voorzieningen.
Op basis van de nieuwe Wet basisregistratie personen worden de Nederlandse gemeenten
gedurende de komende jaren (gefaseerd van medio 2018 tot 2020) op deze landelijke voorziening
aangesloten. Dit betekent dat het huidige in gebruik zijnde burgerzakensysteem wordt vervangen c.q.
aangepast voor de noodzakelijke aansluiting op de BRP.
Om dit te realiseren is Operatie BRP enkele jaren geleden in het leven geroepen. Echter in juli 2017 heeft de minister van binnenlandse zaken besloten te stoppen met het project Operatie BRP. De gevolgen hiervan zijn nog niet inzichtelijk en de ontwikkeling op het gebied van de BRP gaan gewoon door. Op dit moment zijn enkele grote steden aan het kijken hoe de BRP verder kan ontwikkelen. Ook zijn de VNG, NVVB en King druk bezig in den lande om de discussie te starten “hoe nu verder met de moderne basisregistratie personen”.
Audits
Jaarlijks worden door middel van zelfevaluatie audits op de persoonsgegevens en reisdocumenten uitgevoerd. Deze dienen ter controle op de juistheid van persoonsregistratie, beveiliging van de persoonsgegevens en het juist toepassen van de verschillende procedures.
De wijze van beveiliging van de persoonsgegevens en waardedocumenten is vastgelegd in de Verordening Basisregistratie personen, het privacyreglement en in het Beveiligingsbeleidsplan Basisregistratie personen.
Wat gaan we ervoor doen?
- Afhandelen aangelegenheden burgerlijke stand.
- Evalueren Kwaliteitshandvest dienstverlening 2014.
- Actueel houden van de persoonsregistratie (persoons- en adresgegevens).
- Uitvoering geven aan de plannen en -projecten voor de (verdere) digitalisering van de dienstverlening en bedrijfsvoering.
- Audits zelfevaluatie controle, procedures, rapportages, beleidsstukken BRP en waardedocumenten.
Effect- en prestatie indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. Aantal formeel geregistreerde klachten | 30 | 37 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
2. Aantal gegrond verklaarde klachten | 13 | 15 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
3. Formele klachten die binnen de wettelijke termijn van zes weken zijn afgehandeld (percentage) | 97 | 87 | 90 | 90 | 90 | 90 | |
4. Huwelijken/geregistreerde partnerschappen niet-kosteloos | 94 | 111 | 95 | 100 | 100 | 100 | 100 |
5. Huwelijken/geregistreerde partnerschappen kosteloos | 67 | 63 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
6. Aantal naturalisaties | 70 | 54 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
7. Aantal reisdocumenten | 7.912 | 8.325 | 7.000 | 7.000 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
8. Aantal rijbewijzen | 2.674 | 3.635 | 4.500 | 4.500 | 4.800 | 4.800 | 4.800 |
Toelichting
Nr. 4, 5 | De prognose dat de kosteloze huwelijken zouden afnemen en niet-kosteloze huwelijken zouden toenemen is anders dan verwacht. De prognose blijft dat het aantal niet-kosteloze huwelijken de komende jaren weer zal stijgen. Gebleken is dat dit proces langzamer verloopt. |
Nr. 7 | In maart 2014 is de geldigheid van reisdocumenten van vijf naar tien jaar verlengd. De verwachting is dat vanaf 2019 het aantal reisdocumenten als gevolg hiervan daalt. |
Nr. 8 | De verwachting was dat er in 2016 ongeveer hetzelfde aantal rijbewijzen afgegeven zou worden als de afgelopen jaren. Doordat in oktober 1986 de geldigheid van de rijbewijzen van vijf jaar naar tien jaar is verlengd wordt vanaf 2017 weer een stijging verwacht. In tegenstelling van de verwachtte daling in het aantal af te geven rijbewijzen in 2019 is gebleken uit de prognose van het RDW dat het aantal aan te vragen rijbewijzen zal gaan stijgen. |
Bronnen
1 - 3 | Gemeente Heemskerk |
4 - 8 | Register burgerlijke stand |
9 - 10 | Gemeentelijke Administratie documenten |
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel |
---|---|---|
Geen dienstverlening als gevolg van uitval van geautomatiseerde systemen. | Imago | Voor het risico van uitval van de elektriciteit is een noodaggregaat aanwezig. |
Frauduleuze handelingen met reisdocumenten. | Financieel: | Er is een beveiligingsplan voorhanden waarin onder meer functiescheiding in de processen is geregeld. |
Agressie richting medewerkers. | Financieel: | Er is een agressieprotocol voorhanden. Er wordt getraind en de inrichting van faciliteiten is conform de wettelijke eisen. |
Dit kost het
Bedragen × € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |