Wat willen we bereiken?
- Inwoners van Heemskerk, die om persoonlijke redenen onvoldoende financieel of economisch zelfredzaam zijn, passende ondersteuning bieden om de zelfredzaamheid en participatie in de samenleving te vergroten. Uitgangspunt is dat werk boven inkomen gaat.
Lasten, baten en saldo
bedragen × € 1.000
Context en achtergronden
Met de Participatiewet geeft de Rijksoverheid invulling aan één regeling voor iedereen die werkzoekend is, met of zonder arbeidsbeperking, en die geen aanspraak (meer) kan maken op een werknemersverzekering zoals de WW, WIA WAO of Wajong. Doelstelling is om zoveel mogelijk burgers, ook mensen met een arbeidsbeperking, financieel en economisch zelfredzaam te laten zijn door het hebben van werk. Aan hen die (tijdelijk) niet kunnen voorzien in hun levensonderhoud wordt een financieel vangnet geboden. De gemeentelijke taken richten zich op ondersteuning bij het vinden van werk en het bieden van een financieel vangnet (inkomen).
Werk
Re-integratie naar (regulier) werk
De Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2012 vormt de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeente. In 2018 zal meer worden ingezet op maatwerk, waarbij het uitgangspunt blijft dat iedereen een aanbod krijgt. Daarnaast zal worden gekeken in hoeverre de invulling van social return in samenwerking met IJmond Werkt! kan worden opgepakt.
In tegenstelling tot voorgaande jaren zal in 2018 de gehele doelgroep vanuit het participatiebudget moeten worden geholpen, ook de mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Voor deze laatste groep wordt 10% van het Participatiebudget bestemd.
Sociale activering en tegenprestatie
Van het totale aantal uitkeringsgerechtigden is ongeveer de helft (circa 500) langdurig aangewezen op inkomensondersteuning en zorg door de gemeente. Door het aanbieden van een sociaal activeringstraject of een traject in het kader van de tegenprestatie wordt getracht sociaal isolement te voorkomen.
Beschut werk
De gemeente wil in 2018 tien beschutte werkplekken realiseren (landelijk akkoord). Er is voor gekozen het werkgeverschap voor beschut werk bij IJmond Werkt! onder te brengen. In 2018 wordt onderzocht of het mogelijk is de arbeidsovereenkomsten onder te brengen in een aparte rechtsvorm.
Gesubsidieerde arbeid
De gemeente zet zich ervoor in om voor mensen met een arbeidshandicap, waaronder voormalige Wsw-ers en Wajong’ers, extra banen te creëren, de zogenaamde garantiebanen (landelijk: 125.000 banen). Hiertoe wordt intensief samengewerkt met de regiogemeenten in IJmond en Zuid-Kennemerland, het UWV, IJmond Werkt! en de werkgevers in het Werkbedrijf.
Jongeren
Om de zelfredzaamheid van jongeren te bevorderen is het behalen van een startkwalificatie van groot belang. Hierdoor wordt de kans op werk vergroot. De gemeente stimuleert hiervoor een intensieve samenwerking tussen het Werkbedrijf, IJmond Werkt! en de Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters (RMC).
Inkomen
Inkomensondersteuning (inclusief uitkering en loonkostensubsidie)
Aan mensen met een arbeidsbeperking die beschikken over arbeidsvermogen zal een (blijvende) loonkostensubsidie worden aangeboden ter compensatie van de verminderde arbeidsproductiviteit. De loonkostensubsidie wordt betaald vanuit het inkomensdeel. IJmond Werkt! begeleidt deze mensen en ondersteunt de werkgever.
Armoede en schulden
Het leven in armoede en het hebben van schulden staat een volwaardige deelname aan de
samenleving in de weg. Kinderen die opgroeien in armoede krijgen vanwege hun kwetsbaarheid bijzondere aandacht. Herkennen én aanpakken van armoede en schuldenproblematiek in een zo vroeg mogelijk stadium heeft de aandacht. Niet in de laatste plaats omdat armoede en schulden vaak gepaard gaan met andere problemen, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid en werk. Samen met ketenpartners wordt ingezet om inwoners zo goed mogelijk te informeren over beschikbare voorzieningen.
Bij schuldhulpverlening wordt geïnvesteerd in het voorkomen van problemen. Samen met partners als woningbouwcorporaties en algemeen maatschappelijk werk wordt gezocht naar manieren om schulden eerder te herkennen ondersteuning aan te bieden.
Wat gaan we ervoor doen?
Werk
- Verder ontwikkelen van de inzet van het re-integratiebudget;
- Actualiseren beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Heemskerk 2016;
- Continueren Sas-project (sociale activering in samenhang);
- Onderzoek doen naar de samenhang tussen dagbesteding Wmo en sociale activering;
- Ontwikkelen van nieuwe vormen van sociale activering;
- Invullen, organiseren en criteria vastleggen voor de realisatie van beschutte werkplekken in samenwerking met IJmond Werkt!;
- Blijvend invulling geven aan extra banen voor arbeidsgehandicapten in samenwerking met IJmond Werkt! door werkgevers proactief en intensief te benaderen;
- Versterken van de samenwerking tussen onderwijs en IJmond Werkt!
Inkomensondersteuning
- Uitvoering geven aan het verbeterplan in samenwerking met IJmond Werkt!;
- Actualiseren verordeningen en beleid;
- Uitvoeren van schuldhulpverleningstrajecten in samenwerking met ketenpartners;
- Inzetten op het voorkomen van schulden;
- Actualiseren beleidsregels.
Verbonden partij: IJmond Werkt!
Het beleid van IJmond Werkt! richt zich erop zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van dit beleidsvoornemen.
De Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 en het nog uit te werken werkplan vormen voor de komende jaren de basis van de samenwerking met IJmond Werkt! De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag.
Effect- en prestatie indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. Banen (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar) | 360 | 346,3 | 370 | 370 | 370 | 370 | 370 |
2. Kinderen in uitkeringsgezinnen (percentage) | 7,01 | niet gepubliceerd | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
3. Netto arbeidsparticipatie (percentage mensen tussen 15 en 67 jaar dat een baan heeft) | 66,7 | 67,5 | 65,5 | 65,5 | 65,5 | 65,5 | 66,5 |
4. Personen met een bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners) | 33,6 | 34 | 35 | 37,5 | 40 | 42,5 | 45 |
5. Personen met een lopend re-integratie-traject (aantal per 10.000 inwoners) | nnb | 7,6 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
6. Werkeloze jongeren (percentage 16 t/m 24 jarigen) | 1,22 |
Toelichting
Algemeen
De invoering van de Participatiewet is gepaard gegaan met forse bezuinigingen. Inzet is dan ook dat het oordeel over de voorzieningen ondanks deze forse budgetkorting niet afneemt.
Nr. 2 | Het betreft het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Cijfers 2016 zijn niet bekend. In 2015 Heemskerk/7,01 ten opzichte van 4,32 landelijk. |
Nr. 3 | Het betreft de verwachte netto participatiegraad, uitgedrukt in een score van 0-85. De participatiegraad is het aantal inwoners dat deelneemt aan het arbeidsproces. |
Nr. 4 | Het betreft het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners. In 2016 voor Heemskerk 34,0 ten opzichte van 26,8 landelijk. Verwachting is dat het aantal uitkeringsgerechtigden toeneemt als gevolg van de toename van het aantal te huisvesten statushouders en instroom nieuwe doelgroep met mogelijk langere weg re-integratie. |
Nr. 5 | Indicator is zeer onbetrouwbaar. Vanaf 2017 zal een goede registratie plaatsvinden. Voor nu wordt het landelijk gemiddelde van 2016 als streefwaarde voor de jaren 2017 en verder genomen. |
Bronnen
1 | LISA |
2+6 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
3 - 5 | CBS |
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel | |
---|---|---|---|
Meer klanten die aanspraak maken op een uitkering ten opzichte van beschikbaar budget, als gevolg van een dalende conjunctuur, een stijgende werkloosheid en uitbreiding doelgroep (voorheen Wsw-ers en Wajong’ers) en loonkostensubsidie. | Financieel: | Strenge controle rechtmatigheid op gebruik uitkering. | |
Toename beroep op het armoedebeleid, schuldhulpver- lening, etc. als gevolg van stijging aantal burgers met inkomen rond of onder het sociaal minimum. | Financieel: | Monitoren uitgaven. | |
Vanwege een teruglopend rijksbudget voor de uitvoering taak WSW in combinatie met de stijgende SW lonen ontstaat de komende jaren wellicht een tekort. | Financieel: | Kandidaten zoveel mogelijk begeleiden naar en onderbrengen bij het bedrijfsleven. |
Dit kost het
Bedragen × € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 21.898 | 20.199 | 20.375 | 20.416 | 20.100 | 20.193 | |
Baten | 11.433 | 11.109 | 11.118 | 11.426 | 11.434 | 11.443 | |
Saldo | 10.466 | 9.089 | 9.258 | 8.990 | 8.666 | 8.750 |