Wat willen we bereiken?
- Een goed geordende, leefbare en veilige woon- en leefomgeving waardoor wordt voldaan aan wettelijke eisen en bestuurlijke wensen, burgers rechtszekerheid hebben en er mogelijkheden zijn voor ontwikkelingen.
- In 2050 is Heemskerk een klimaatbestendige en water robuuste gemeente, waarin natuur en recreatie op een veilige manier gecombineerd zijn en waarin het openbaar groen een belangrijke component is om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen.
- Bij alle nieuwe ontwikkelingen in Heemskerk wordt in termen van duurzaam, innovatief en doelmatig gedacht en gehandeld.
Lasten, baten en saldo
bedragen × € 1.000
Context en achtergronden
Woningbouwopgave
Zowel in de Woonvisie als in het Regionaal Actieprogramma (RAP) is een woningbouwopgave aangegeven. Tot en met 2020 moeten er in Heemskerk circa 300 woningen worden gebouwd om de opgave te realiseren. In de periode daarna, tot 2030 is er een bouwopgave van nog eens ca. 400 woningen.
Regionaal actieprogramma (RAP) Zuid-Kennemerland/IJmond
In juni 2016 heeft de raad het Regionaal Actieprogramma Wonen Zuid Kennemerland/IJmond 2016-2020 vastgesteld. Dit programma geeft richting aan de samenwerking op diverse thema’s op het gebied van wonen. Er zijn afspraken met de regio gemaakt over het realiseren van een gezamenlijke bouwopgave. Verder zijn ambities geformuleerd op het gebied van zelfbouw, ontwikkeling van OV knooppunten, omvang en samenstelling van de sociale woningvoorraad, duurzaamheid, en wonen en zorg.
Klimaatadaptatie
Om ook in de toekomst prettig te kunnen wonen, werken en recreëren moet bij het (her)inrichten van de omgeving rekening worden gehouden met de klimaatverandering (hevige regenval, droogte en hitte) die zich de laatste tijd steeds zichtbaarder manifesteert. Alle betrokken vakdisciplines, andere overheden en marktpartijen zijn hier samen verantwoordelijk voor en spelen daarbij dus een belangrijke rol.
Het Rijk heeft de deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie genomen. Het gevolg hiervan is dat o.a. gemeenten een programma dienen op te stellen voor 2020 om in 2050 klaar te zijn voor de klimaatwijzigingen die optreden.
Bestemmingsplannen
Zowel vastgesteld beleid als actuele ontwikkelingen dienen in bestemmingsplannen te worden geconcretiseerd waarbij met het oog op de lange termijn een deugdelijke afweging wordt gemaakt tussen alle (wettelijke) kaders, betrokken belangen en risico’s.
Stedelijke vernieuwing
Stedelijke vernieuwing is gericht op verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. De kaders zijn vastgelegd in de Structuurvisie 2020.
Omgevingswet
Naar verwachting treedt de Omgevingswet in 2020 in werking. Met de Omgevingswet vereenvoudigt en bundelt het Rijk de regels voor ruimtelijke projecten. Door minder regels en een betere onderlinge samenhang daartussen, zal het eenvoudiger worden om ruimtelijke projecten te starten. Een voor gemeenten belangrijke wijziging is het vervangen van de diverse bestemmingsplannen door één omgevingsplan dat het hele grondgebied van de gemeente beslaat en het opstellen van een omgevingsvisie. Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, heeft de gemeente Heemskerk een viertal actuele bestemmingsplannen die worden samengevoegd tot één omgevingsplan. In de aankomende jaren zal verder de aandacht uitgaan naar een adequate inbedding van de Omgevingswet in de organisatie en zal gekeken worden naar mogelijkheden tot regionale samenwerking, bijvoorbeeld ten aanzien van de omgevingsvisie. Bij dit laatste zal de beleidsvrijheid die de gemeenteraad toekomt bij het maken van planologische keuzes ten aanzien van zijn eigen grondgebied uiteraard voldoende tot zijn recht dienen te komen.
Verbonden partijen GEM
Tweede Tranche Herstructurering
Met de herstructurering wordt bijgedragen aan de verbetering van de leefomgeving en de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van wonen. Deze doelstellingen zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst voor de Tweede Tranche Herstructurering. Nadere informatie over de Tweede Tranche Herstructurering staat vermeld in de paragraaf Verbonden partijen.
GEM Broekpolder
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben een gezamenlijk projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt samen met marktpartijen binnen de daartoe opgerichte GEM aan de afronding van de Broekpolder. Op 1 april 2014 is daartoe de Afwikkelingsovereenkomst Broekpolder afgesloten met de marktpartijen en de GEM met een looptijd tot 1 oktober 2019.
Het Heemskerkse deel van de Broekpolder is inmiddels geheel afgerond, in het Beverwijkse deel dient een deel van het plandeel Waterwijk nog te worden gerealiseerd.
Wat gaan we ervoor doen?
Woningbouwopgave
Na inventarisatie van mogelijke bouwlocaties om aan de opgave te voldoen, blijkt er te weinig plancapaciteit te zijn voor de periode tot en met 2020. Mogelijke ontwikkellocaties zijn Tolhek en het stationsgebied. Daarvoor worden in 2018 ontwikkelvisies opgesteld. Daarnaast zal het de komende jaren nodig blijven om buurten met verouderde sociale huurwoningen te herstructureren. In prestatieafspraken met Beverwijk en de corporaties is afgesproken het volume aan sociale huurwoningen (voorlopig) op het peil te houden van 1 januari 2016.
Duurzaamheid
Met Beverwijk en de corporaties worden (prestatie)afspraken ter hand genomen onder andere op het gebied van duurzame energieopwekking (zonne-energie) en bewustwording van energiegebruik. Verder wordt vervolgonderzoek gedaan naar aansluiting op warmtenet (opstellen businesscase) en zal worden onderzocht of woningbouwprojecten gasloos kunnen worden gerealiseerd.
Gestreefd wordt om in 2018 wijkgerichte bijeenkomsten over het verduurzamen van de bestaande bouw voort te zetten en het energieloket voor inwoners te continueren (gericht op woningisolatie).
Stedelijke vernieuwing
Voor de besteding van het Investeringsbudget ISV 1, 2 en 3 wordt verantwoording afgelegd aan de provincie. Op basis van de Structuurvisie 2020 worden ruimtelijke ontwikkelingen getoetst en gestimuleerd om de ruimtelijke kwaliteiten van Heemskerk te versterken.
Bestemmingsplannen
Het bestemmingsplan Buitengebied is geactualiseerd en de komende twee jaar wordt gebruikt om ook de andere bestemmingsplannen te dynamiseren en verder samen te voegen tot uiteindelijk vier thematische bestemmingsplannen, te weten Buitengebied, Centrum, Bedrijventerreinen en Woongebieden. In samenspraak met de raad en belanghebbenden worden heldere uitgangspunten geformuleerd.
Effect- en prestatie indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. Gemiddelde WOZ-waarde (per 1.000 euro) | 213 | ||||||
2. Aantal nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) | 4 | 0 | 1 | 1 | 7 | nnb | nnb |
3. Demografische druk (percentage) | 74,3 | 63 | 65 | 67 | 69,2 | ||
4. Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's) | 668 | 673 | 680 | 690 | 700 | 710 | 720 |
5. Gemeentelijk woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's ) | 731 | 737 | 744 | 755 | 766 | 777 | 788 |
Toelichting
Nr. 2 | Uitgegaan wordt van 17.300 woningen. Dit is de som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. (CBS). De vergrijzing neemt gestaag toe en de vergroening neemt licht af. |
Bronnen
1 | CBS Statistiek Waarde Onroerende Zaken |
2 | ABF Systeem Woningvoorraad |
3 | CBS Bevolkingsstatistiek |
4 | COELO, Groningen |
5 | COELO, Groningen |
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel | |
---|---|---|---|
Onvoldoende kwalitatief goede woningen voor ouderen en andere burgers met fysieke en/of mentale beperkingen. | Financieel: | Ter beperking gebruik Wmo budget voor woningaanpassing gerichte afspraken maken met corporaties en ontwikkelaars over toe- en doorgankelijkheid woningen (onder andere in Grijswijzer). Het beleid richt zich op langer zelfstandig wonen, er is een woonzorg-agenda, een leningsregeling voor mensen die hun woning levensloop-bestendiger willen maken. | |
Toename aantal planschadeclaims. | Financieel: | Alert zijn op motivering, afwegingen en juridische aspecten bij planontwikkeling. | |
Gevolgen klimaatveranderingen. | Financieel: | Openbare ruimte klimaatbestendig inrichten om de gevolgen van klimaatverandering (wateroverlast, droogte en hitte) te voorkomen. |
Dit kost het
Bedragen × € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.583 | 4.134 | 4.600 | 4.515 | 2.703 | 892 | |
Baten | 5.386 | 7.345 | 3.838 | 3.796 | 2.137 | 326 | |
Saldo | 198 | 3.211 | 762 | 720 | 566 | 566 |