Wat willen we bereiken?
- Inwoners van Heemskerk kunnen door de inzet van maatwerkvoorzieningen zo lang mogelijk zelfstandig aan het maatschappelijk verkeer deelnemen.
- Inwoners van Heemskerk, die beschermd wonen of opvangen ontvangen, hebben een veilige woonomgeving en zijn indien mogelijk, weer in staat zich op eigen kracht binnen de samenleving te handhaven.
Lasten, baten en saldo
bedragen × € 1.000
Context en achtergronden
De kaders voor de Wmo 2015 zijn toegelicht in de inleiding van het programma Sociaal domein. In de context van deze paragraaf gaat het met name om:
- Maatwerkvoorzieningen ter ondersteuning van het zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen, het behouden van de regie op het eigen leven en het voorkomen van eenzaamheid (maatwerkvoorzieningen Wmo).
- Bieden van tijdelijk onderdak en begeleiding aan mensen die niet meer thuis wonen en niet in staat zijn zich op eigen kracht binnen de samenleving te handhaven (maatschappelijke opvang en opvang slachtoffers huiselijk geweld).
- Bieden van huisvesting, zorg, werk/dagbesteding en begeleiding aan (ex-)gedetineerden en (ex-) verslaafden en mensen met psychische en psychosociale problemen die uit de (regionale) opvang komen (nazorg ex-gedetineerden).
- Bieden van beschermd wonen aan mensen met psychische of psychosociale problemen (maatschappelijke opvang).
Maatwerkvoorzieningen Wmo
Om mensen zo lang mogelijk zelfstandig aan het maatschappelijk verkeer te kunnen laten deelnemen en indien eigen kracht en algemene voorzieningen niet toereikend zijn, worden maatwerkvoorzieningen Wmo ingezet. Onder de maatwerkvoorzieningen Wmo vallen:
- Rolstoelen.
- Vervoersvoorzieningen.
- Woonvoorzieningen.
- Hulp bij het huishouden.
- Begeleiding (waaronder dagbesteding (inclusief vervoer), ambulante begeleiding en kortdurend verblijf).
De maatwerkvoorzieningen worden verstrekt wanneer de noodzaak daartoe is vastgesteld. De toegang verloopt via de gemeente. In 2018 wordt verder gewerkt aan de transformatie binnen dit onderdeel. Dit gebeurt onder andere door de in 2017 ingezette pilots in het kader van innovatie binnen de hulp bij het huishouden verder uit te werken.
De gemeenten in de IJmond trekken zoveel mogelijk gezamenlijk op binnen de maatwerkvoorzieningen Wmo. Verordeningen en beleid, maar ook inkoop, worden zoveel mogelijk gezamenlijk opgepakt.
Maatschappelijke opvang, opvang slachtoffer huiselijk geweld en nazorg ex-gedetineerden
Opvang is een lokale verantwoordelijkheid. De gemeente Haarlem en de regiogemeenten in de IJmond en Zuid-Kennemerland ontwikkelen hiertoe gezamenlijk beleid. Grote delen van de uitvoering zijn aan de gemeente Haarlem gemandateerd die hier, in de rol van centrumgemeente, ook de middelen voor ontvangt. Het toegenomen beroep op maatschappelijke opvang en de daardoor ontoereikende regionale middelen vraagt extra (lokale) inzet om een beroep op deze voorziening te voorkomen en te zorgen dat mensen versneld de voorziening kunnen verlaten.
Centrumgemeente Haarlem ontvangt tevens de middelen voor beschermd wonen.
Vanaf 2020 worden regiogemeenten zelf financieel verantwoordelijk voor beschermd wonen. Door middel van het regionale Uitvoeringsprogramma opvang, wonen en herstel bereiden gemeenten zich voor op lokale taken zoals vraagverheldering, preventie en inclusie.
Wat gaan we ervoor doen?
Maatwerkvoorzieningen Wmo
- Ondersteunen van burgers bij het zoeken naar oplossingen voor problemen rondom deelname aan de samenleving waarbij rekening wordt gehouden met de voorkeur voor een aanbieder door de cliënt en de keuze tussen een persoonsgebonden budget en zorg in natura;
- Verstrekken van woonvoorzieningen, rolstoelen, vervoersvoorzieningen, hulp bij het huishouden en begeleiding, waaronder dagbesteding, om zo lang mogelijk zelfstandig wonen mogelijk te maken en mantelzorgers te ontlasten;
- Beheren van de contracten met aanbieders, waaronder het voeren van kwartaalgesprekken en het sturen op transformatie;
- Het verder uitwerken van de transformatieopgave door onder meer de pilots vernieuwing hulp bij het huishouden;
- Betrekken van het Burgerplatform Wmo bij de beleidsvorming;
- Uitvoeren van cliëntervaringsonderzoeken;
- Monitoren van klachten bij alle aanbieders;
- Actualiseren van de Wmo-kadernota 2015-2018.
Maatschappelijke opvang, opvang slachtoffers huiselijk geweld en nazorg ex-gedetineerden
Onder regie van centrumgemeente Haarlem en in samenwerking met de regiogemeenten:
- Uitvoeren van beleid en acties uit regionaal Beleidskader opvang, wonen en herstel (maatschappelijke opvang, beschermd wonen en opvang huiselijk geweld);
- Subsidiëren van organisaties om preventie-activiteiten aan te bieden op het gebied van verslavingszorg;
- Subsidiëren van organisaties om preventie-activiteiten aan te bieden op het gebied van verslavingszorg;
- Bieden van een regionale voorziening voor opvang van volwassenen en voor zwerfjongeren;
- Bieden van een regionale voorziening voor beschermd wonen.
Effect- en prestatie indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 10.000 inwoners) | 55 | 60 | 54 | 53 | 52 | 50 | 50 |
2. Aantal ontvangen meldingen ondersteuning | 1.200 | 1.293 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
3. Cliënten dat zich door de ondersteuning beter kan redden (percentage) | 84 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
4. Aantal mensen dat gedurende het jaar tijdelijk is opgevangen en/of een beschermd wonen indicatie heeft | 20 | 23 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Toelichting
Nr. 1 | Aantal per 10.000 inwoners. Voor 2016 Heemskerk 60 ten opzichte van 47 landelijk op gemeentegrootteklasse. |
Nr. 2 | Alle meldingen die de gemeente ontvangt (inclusief telefonische meldingen). |
Bronnen
1 | CBS - Monitor Sociaal Domein WMO |
2+4 | Database gemeente Heemskerk |
3 | Wmo-cliëntervaringsonderzoek Heemskerk |
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel | |
---|---|---|---|
Open-einde karakter van de Wmo. | Financieel: | Intensieve monitoring/ budgetbewaking. | |
Economische problematiek vergroot de kans op sociaal maatschappelijke uitval en overlast en druk op voorzieningen. | Financieel: | Vroegtijdig signaleren, scherpe keuzes maken bij indicatiestelling en budgetbeheer. | |
Beddenreductie GGZ vergroot het aantal kwetsbare mensen in wijken, met kans op overlast en toename beroep op opvangvoorzieningen. | Financieel: | Monitoring en inzet vroegsignalering (Noodteam) en ambulante hulp (Vangnet & Advies). | |
Hogere tarieven na | Financieel: | Binnen de huidige kaders van de aanbesteding wordt gezocht naar de meest gunstige oplossing. Scherp blijven indiceren, waarbij de eigen kracht van de inwoner voorop staat. |
Dit kost het
Bedragen × € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.155 | 8.367 | 8.626 | 8.584 | 8.710 | 8.809 | |
Baten | 957 | 1.429 | 1.446 | 1.463 | 1.481 | 1.540 | |
Saldo | 7.199 | 6.938 | 7.180 | 7.120 | 7.229 | 7.268 |