Wat willen we bereiken?
- Inwoners van Heemskerk zijn zelfredzaam en nemen actief deel aan de samenleving.
- Inwoners van Heemskerk hebben een gezonde en actieve leefstijl.
Lasten, baten en saldo
bedragen × € 1.000
Context en achtergronden
Welzijn en zorg
De samenwerking tussen welzijn en zorg wordt verder geïntensiveerd. Het gaat daarbij zowel om individuele ondersteuningsvragen als collectieve vraagstukken rond leefbaarheid en het samenleven in de buurt. In 2018 wordt ingezet op een goed samenspel tussen de ambulante en outreachende aanpak van werkers in de buurt (Welschap), de inzet van de sociale teams en de (individuele) ondersteuning van Socius en MEE. Er wordt gekeken naar collectieve oplossingen voor individuele vragen en behoeften, zoals bijvoorbeeld de inloopvoorziening GGZ. Het lokale preventieve jeugdbeleid is onderdeel van het IJmondiale Beleidsplan Jeugd 2018-2021 (zie ook programma-onderdeel 2.5). De inzet op preventie, het signaleren van kindermishandeling en het terugdringen van pestgedrag wordt met dit beleidsplan versterkt.
Gezondheid
Ook, of misschien wel juist voor gezondheid geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Preventie van het ontstaan of verergeren van gezondheidsbeperkende aandoeningen bespaart de samenleving veel geld, maar belangrijker nog het bespaart mensen veel leed. Het programma Gezond in de Stad, dat als doel het terugdringen van sociaal-economische gezondheidsverschillen heeft, wordt van 2018 tot 2021 voortgezet. Het Regionaal Gezondheidsbeleid 2017-2020 heeft dit als één van de doelen opgenomen. Met ingang van 1 januari 2019 zal het rijksvaccinatieprogramma naar de gemeenten worden overgeheveld.
Toegang
In 2017 is het IJmondiaal 'Groeimodel doorontwikkeling Toegang Sociaal domein' door de colleges in de drie gemeenten vastgesteld. Vanuit het perspectief van inwoners wordt ingezet op het zo overzichtelijk mogelijk organiseren van de toegang. Het leidende principe daarbij is één huishouden - één plan - één regisseur. De huidige voordeuren (gemeente, sociale teams, CJG en IJmond Werkt!) zullen nauwer gaan samenwerken en waar mogelijk en gewenst worden geïntegreerd. De sociale teams zijn een belangrijke schakel in de toegang tot ondersteuning. De doorontwikkeling van de sociale teams, zowel de opdracht, samenstelling als organisatorische eenheid, wordt in 2018 en daarna opgepakt.
Diversiteitsbeleid
Het aantal statushouders dat door de gemeente moet worden gehuisvest vertoont een dalende lijn. De verwachting is dat deze dalende lijn wordt doorgezet. De groep statushouders zal in 2018 waarschijnlijk voor een groot deel uit gezinsherenigers bestaan. Dit betekent dat de nadruk nog meer zal komen te liggen op scholing, arbeidsmarkttoeleiding en integratie van statushouders conform het vastgestelde plan van aanpak 'Van opvang tot integratie vluchtelingen'.
Harmonisatie peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en VVE
Met ingang van 1 januari 2018 is de harmonisatie van de voorschoolse voorzieningen een feit. Dit betekent dat het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang gelijkgeschakeld zijn. Peuterspeelzaalwerk moet dan voldoen aan de wettelijke vereisten voor kinderopvang. Het verschil in wet- en regelgeving, financiering en kwaliteit tussen beide voorschoolse voorzieningen verdwijnt. Het huidige peuterspeelzalenwerk wordt omgevormd tot peuteropvang. Alle (nieuwe) aanbieders en locaties hebben de mogelijkheid Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) op te zetten. VVE is erop gericht om taalachterstanden bij jonge kinderen terug te dringen. Tot 2020 wordt toegewerkt naar een geheel open peutersysteem.
Wat gaan we ervoor doen?
Welzijn en zorg
- Implementeren van de nieuwe subsidieregels en het daarbij begeleiden van verenigingen en organisaties;
- Realiseren door middel van het maken van prestatieafspraken en subsidieverlening realiseren van:
- Laagdrempelige informatie en adviesfuncties, zowel digitaal, schriftelijk, telefonisch als fysiek;
- Toegang tot ondersteuning, via onder meer sociale teams, Zorgnetwerk Heemskerk en het CJG;
- Maatschappelijke dienstverlening en cliëntondersteuning voor kwetsbare groepen, op het gebied van schuldhulpverlening, (jeugd)maatschappelijk werk, sociaal raadliedenwerk en ouderenadvieswerk;
- Ambulante aanpak van sociaal werkers in de wijk en vraaggericht welzijnswerk, gericht op de ondersteuning van burgerinitiatief, vrijwillige inzet, activering en collectieve activiteiten voor kwetsbare groepen;
- Uitvoering van preventief jeugdbeleid conform het beleidsplan Jeugdbeleid door de inzet van o.a. Jongeren interventieteam, (ambulant) jongerenwerk, jeugdmaatschappelijk werk.
- Uitvoering geven aan de integratie van de voordeuren (frontoffice) van Socius en MEE met de sociale teams en tevens de verdere doorontwikkeling van de sociale teams aansluitend bij de uitgangspunten uit het 'Groeimodel doorontwikkeling Toegang Sociaal Domein';
- Uitvoeren cliëntervaringsonderzoek sociale teams;
- Realiseren van geharmoniseerde peuteropvang, waaronder VVE, door middel van kindgebonden subsidiëring die voldoet aan de wettelijke eisen en aansluitend bij de richtlijnen uit de keuzenotitie Harmonisatie Heemskerk;
- Uitvoering geven aan een (nieuwe) VVE locatie op basisschool De Zilvermeeuw;
- Uitvoering geven aan het plan van aanpak Van opvang tot integratie vluchtelingen' waarbij de nadruk ligt op de scholing, arbeidsmarkttoeleiding en integratie van statushouders;
- Uitvoeren toezicht op de kwaliteit van kinder- en peuteropvang(locaties) en uitbrengen jaarverslag Wet kinderopvang;
- Actualiseren van verordeningen, beleid en subsidieplafonds.
Gezondheid
- In stand houden van de Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD), die onder andere de Wet publieke gezondheid uitvoer;
- Subsidiëren van de jeugdgezondheidszorg;
- Subsidiëren van preventieve activiteiten op gebied van openbare fysieke en psychische gezondheid conform het gezondheidsbeleid, evenals het uitvoeren van projecten Gezond in de stad (GIDS) en Jongeren op gezond gewicht (JOGG);
- Uitvoeren van een proef om het onderscheid tussen de algemene inloopvoorziening GGZ en de maatwerkvoorzieningen dagbesteding GGZ op te heffen;
- Uitvoeren regionaal gezondheidsbeleid, waar mogelijk met lokale accenten;
- Versterken van de verbinding tussen preventieve taken en eerste lijnstaken;
- Zorgen dat sociaal kwetsbaren, overlastgevenden en zorgmijders via het Noodteam Heemskerk en Vangnet en Advies Midden-Kennemerland in beeld zijn en begeleid worden;
- Treffen van voorbereidingen ten behoeve van de overheveling van het rijksvaccinatieprogramma naar de gemeenten (met ingang van 1 januari 2019).
Effect- en prestatie indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
1. Waardering algehele persoonlijke gezondheid | nnb | nbb | |||||
2. Tevredenheid aanbod gezondheidsvoorzieningen in nabije omgeving | nnb | nnb | |||||
3. Tevredenheid aanbod welzijnsvoorzieningen in nabije omgeving | nnb | nnb | |||||
4. Oordeel burger over ondersteuning sociale teams | 7,2 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
Toelichting
Algemeen
Vanaf 2015 neemt de gemeente Heemskerk deel aan de gemeentelijke monitor Sociaal domein (GMSD) van de VNG. Een aantal verplichte indicatoren in het kader van het Besluit Begroting en Verantwoording) (Bbv) worden via de GMSD uitgevraagd. Tevens worden (verplichte) cliëntervaringsonderzoeken uitgevoerd. Daarnaast voert de gemeente vanaf 2017 tweejaarlijks de Burgerpeiling uit. Om die reden zijn bij indicatoren afkomstig uit de Burgerpeiling geen waarden uit vorige jaren bekend. De Burgerpeiling vervangt het leefbaarheidsonderzoek dat in Heemskerk voor het laatst in 2014 heeft plaatsgevonden. De resultaten van de GMSD en de Burgerpeiling worden gepresenteerd via www.waarstaatjegemeente.nl.
Nr. 4 | Eind 2015 heeft een nulmeting van het cliëntervaringsonderzoek plaatsgevonden. Deze is in 2016 herhaald en vindt vervolgens tweejaarlijks plaats. |
Bronnen
1 - 3 | Waarstaatjegemeente.nl (Burgerpeiling/GMSD) |
4 | Cliëntervaringsonderzoek sociale teams/CJG |
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel | |
---|---|---|---|
Toenemende druk op algemene (welzijns- en zorg-) voorzieningen als gevolg van de transformatie, met als risico dat problemen van inwoners verergeren en alsnog een duurdere maatwerkvoorziening ingezet moet worden. | Financieel: | Heldere efficiënte werkprocessen, voorkomen van overlap in aanbod, monitoring van prestaties en resultaten. Op basis hiervan waar nodig bijsturen en maatregelen treffen. | |
Cultuurverandering in het maatschappelijk middenveld vindt niet of nauwelijks plaats. | Financieel: | De vanuit partnerschap gemaakte afspraken over de benodigde verandering, bestendigen in prestatieafspraken bij subsidieverlening. | |
Informatievoorziening voldoet onvoldoende aan de gewenste kwaliteit, waardoor onvoldoende vorm kan worden gegeven aan één gezin, één plan, één regisseur. | Imago | In gesprek blijven met maatschappelijke partners over een zorgvuldige manier van gegevensuitwisseling die recht doet aan de regels rond privacy en beroepscode. | |
De implementatie van nieuwe subsidieregels vanaf 2018 kan tot gevolg hebben dat bestaande subsidies worden verlaagd of beëindigd. Dit kan incidentele kosten voor de gemeente tot gevolg hebben. | Financieel: | Indien uit een overgangs- of afbouwregeling extra kosten voortvloeien, zullen deze in beginsel binnen het betreffende subsidieplafond worden opgevangen. |
Dit kost het
Bedragen × € 1.000 | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.901 | 6.063 | 5.902 | 5.993 | 6.084 | 6.185 | |
Baten | 386 | 181 | 184 | 187 | 190 | 192 | |
Saldo | 5.514 | 5.882 | 5.718 | 5.806 | 5.894 | 5.992 |